Jennifer Welts

“Ik moest knakworsten eten, maar kreeg ze niet doorgeslikt. Vervolgens moest ik een lied zingen, maar ik had mijn mond nog vol eten.”

Jennifer speelt in Flikflak een topturnster met prestatiedrang en onzekerheden, zoals heel veel jongeren die ervaren. Omdat Flikflak een voorstelling is waarin één actrice speelt, vertolkt ze ook de rol van onder andere dokter, coach en moeder in de voorstelling. Flikflak is een reizende voorstelling, die in onze theatertruck wordt gespeeld. Hij ging in december 2017 in première op CulturaNova en in maart 2018 speelt Flikflak voor scholen.

Wie ben je?
Ik ben Jennifer, geboren in 's-Hertogenbosch in 1992. Na mijn middelbare school ben ik naar Antwerpen verhuisd om de serie Het Huis Anubis op te nemen. Daarna ben ik de Toneelacademie in Maastricht gaan volgen en nu woon ik in Amsterdam.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen lijkt het soms alsof mijn hobby verhuizen is, maar dat is absoluut niet zo! Wel hou ik heel erg van lezen, naar theater gaan en wandelen. Het liefst zou ik ook piano kunnen spelen, dus pianoles staat nog op mijn lijstje!

Welke rollen speel je op dit moment?
Op dit moment speel ik de trailervoorstelling Flikflak. Het hoofdpersonage Wynn is een jonge turnster die tijdens een belangrijke turnwedstrijd op de balk staat en op het moment dat ze aan haar oefening moet beginnen, niet meer durft! Omdat Flikflak een solovoorstelling is, ben ik de enige die acteert en speel ik ook de coach, de dokter, de moeder, het idool Nadia en de beste vriendin van Wynn, Jamie.

Welk personage speel je het liefst en waarom?
Het personage Jamie in de voorstelling Flikflak. Omdat Jamie heel vrij en uitbundig is. Ze is een flapuit en heeft schijt aan de hele wereld. Ze doet gewoon wat ze zelf graag wil.

Heb je zelf invloed op de invulling van je rol en kun je daar iets over vertellen?
Zeker! Bij het maakproces van Flikflak moesten we op zoek gaan naar een vorm voor alle 8(!) personages. Omdat ik alle 8 de personages speel, moesten we op zoek gaan naar hele duidelijke verschillen van de personages. Zodat je als publiek meteen ziet welk personage er praat. Wie praat er snel? Wie praat er juist heel langzaam? Wie beweegt er heel veel tijdens het praten, wie niet?

In hoeverre herken je jezelf in het personage dat je speelt?
Vanaf jonge leeftijd acteer ik al. Net zoals Wynn het gevoel heeft op jonge leeftijd alles op te geven en voor haar droom wil gaan, doe ik dat ook. Dat herken ik heel erg goed! In alle personages die ik speel, probeer ik altijd te zoeken naar herkenning in mezelf. Dat is eigenlijk altijd mijn uitgangspunt. Elk personage is een uitvergroting van een deel van mijzelf.

Wat vind je het mooiste moment in het maakproces rond een voorstelling?
Op het moment dat je de repetitieruimte in stapt, is nog alles mogelijk! Dat vrije gevoel vind ik heerlijk om mee te beginnen. Het liefst ga ik zo snel mogelijk de vloer op om maar gewoon iets te proberen en te kijken wat er onstaat op de vloer. Een voorstelling spelen kun je niet plannen in je hoofd. Dat moet ontstaan. En dat laten ontstaan is het tofste wat er is!

Wat was als kind jouw eerste theaterervaring?
Op 6-jarige leeftijd ben ik begonnen in een theaterklas. Al snel hadden we een optreden in een echt theater en mocht ik plots een stukje solo zingen. Over dat solozingen had ik alleen niks gezegd tegen mijn ouders. Die zaten dus nietsvermoedend in de zaal tot ik plots in mijn eentje stond te zingen! Op de camerabeelden is nog goed te zien en te horen dat m’n ouders zich een hoedje schrokken!

Waarom ben je actrice geworden?
Spelen is het allermooiste wat er is. Ik kan me het keuzemoment om actrice te worden niet meer herinneren. Dat was al een droom op hele jonge leeftijd. Wel weet ik dat ik het op jonge leeftijd al leuk vond om drama te spelen of juist hele komische sketches te doen.

Omschrijf het leven als actrice eens?
Poeh, moeilijke vraag! Het leven van een actrice is denk ik: heel veel naar mensen kijken. Hoe zijn mensen, wat doen mensen, wat zijn gewoontes van mensen. Dat vind ik eigenlijk altijd het interessantste om in personages te verwerken. Dus daar ben ik altijd mee bezig. Verder is een dag van een acteur nooit hetzelfde als een dag ervoor.

Wat zou je altijd nog een keer willen spelen?
Nou, dat is een hele lijst! Maar als ik twee rollen zou mogen kiezen is het Harper uit Angels in America en Blance uit Tramlijn begeerte. Best wel dramatische vrouwenrollen!

Jennifer Welts

Jennifer Welts

 

Wat vind je het mooist aan dit vak?
Dat het zo veelzijdig is. Zoals bij Flikflak. Ineens moest ik de hele turnwereld induiken om er alles over te weten! Elke keer moet je je weer ergens anders in verdiepen. Het blijft dus altijd nieuw en spannend. Geen elke dag is hetzelfde!

Wie vind jij zelf de beste acteur of actrice ooit en waarom?
Meryl Streep is natuurlijk fan-tas-tisch. Die vrouw kan gewoon alles spelen. Echt alles.

Wat is je beste blooper ooit op de bühne?
In een scène moest ik knakworsten eten. Ik nam een flinke hap en had door de zenuwen zo’n droge mond, dat ik ze niet kreeg doorgeslikt! Vervolgens moest ik een lied zingen, maar ik had mijn mond nog vol eten. Toen heb ik het uitgespuugd in m’n hand en heb ik het nummer gezongen met vieze knakworsten in m’n hand! Gelukkig had niemand het gezien.

Ben je (nog) steeds zenuwachtig als je gaat spelen en wat doe je daarmee?
Zeker, maar volgens mij zijn zenuwen ook wel goed! Als ik niet zenuwachtig ben, moet ik me zorgen maken! Eigenlijk denk ik altijd voordat ik op ga ´Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ik m’n tekst kwijt raak, naja, daar ga ik in ieder geval niet dood aan!´

Wat vind je speciaal aan Het Laagland?
Het laagland is een hele warme plek! Het heeft een echt familiegevoel. Een soort warm bad!

Welke boodschap zou jij het publiek mee willen geven?
SO GO AND HAVE FUN!

Welke opleiding heb je gedaan en wanneer heb je deze afgerond?
Ik heb eerst op een balletschool musicalles gehad en vervolgens ben ik bij de musicalklas van Djemm in Waalwijk les gaan volgen. In 2016 ben ik afgestudeerd als actrice aan de Toneelacademie Maastricht.