Recensies JORIS & DE DRAKENTEMMERS

Reacties van bezoekers en vakmedia

Na de première kijken we met gespannen interesse uit naar de reacties van onze bezoekers en de vakmedia. De reacties op JORIS & DE DRAKENTEMMERS zijn...

Sandra Bink, moeder van een 8-jarige zoon:

"Wat een prachtige avond. Mijn zoon en zijn vriendje begonnen na afloop spontaan hun draken te benoemen. Dat gesprek ging nog verder op de achterbank. Het heeft enorme indruk gemaakt op de mannetjes. Uiteindelijk zei mijn zoon vlak voor we thuis waren: 'Ik heb eigenlijk wel zin om even te brullen'. Waarna we één voor één onze longen hebben leeg gebruld in de auto. Bevrijdend!"

Kristel Graus-De Rooy, leerkracht op basisschool De Triviant in Stein:

"Dit onderwerp is zo belangrijk! Ik vind het fantastisch om te zien dat jullie ook de echte psychische waarheid verwerkt hebben: verstoppen werkt niet, vechten werkt niet, maar het omarmen wel. Maak van jouw "zwakte" een kracht.

Het is goed om van kind af aan al bewust te worden van jouw draken in jouw hoofd. Om te leren dat iedereen dit heeft en dat je niet gek of vreemd bent. Het durven bespreken helpt om in iedere fase van jouw leven weer een stukje van de draak kwijt te raken, om meer op jouw draak te durven vliegen."

JORIS & DE DRAKENTEMMERS is door het publiek en de kinderjury beloond met de Zapp Theaterprijs 2017.

Esmée, 10 jaar, van de kinderjury Zapp Theaterprijs:

"Deze voorstelling vond ik echt geweldig. Het ging over Joris en zijn drakentemmers die de draak wilden verslaan! En dat je eigenlijk helemaal niet bang hoefde te zijn. En ze hadden ook een soort boodschap in de voorstelling: Angsten overwin je! En dan kun je jezelf zijn."

Theaterkrant: 4 sterren - 11.03.2017

"De legende van Joris en de draak. De populaire animatiefilm How To Train Your Dragon. Een anatomische les. Een satire op een reality spelletjesshow. Alles in een stevig rockend jasje dat even soepeltjes wordt ingewisseld voor close harmony. Het Laagland doet het en kijkt in de muil van de draak."

Cultuurbarbaartjes: 4 sterren - 13.03.2017

"Deze voorstelling mag je dit seizoen niet missen. Een grootse, energieke en geweldige vertelvoorstelling met een duidelijke boodschap, zonder een vingertje omhoog te houden."

Volkskrant: 3 sterren - 17.03.2017

"Deze energieke familievoorstelling van Het Laagland ademt de sfeer van een jeugdige rockopera, met ontboezemingen, spektakel, spreekbeurten, quizzen, verhalen en gevechten. Aanstekelijk lef is troef van deze energieke familievoorstelling."

Dagblad de Limburger: 3 sterren - 06.03.2017

"De voorstelling is van begin tot eind heerlijk ritmisch en muzikaal. Van zachte melodieuze meerstemmig geneuriede partijen die melancholie oproepen, tot fanatieke heftige rock waarin de agressie een uitlaatklep vindt; en van sterk gezongen solonummers tot overtuigende ensemblezang. De relativerende humor houdt het onderwerp licht en het drakenthema dat tot zelfonderzoek leidt wordt krachtig en met sterk spel de zaal ingeslingerd. Dit zijn krachtige drakentemmers bij Het Laagland."

Julie, 9 jaar, van de kinderjury Zapp Theaterprijs:

"De voorstelling Joris en de Drakentemmers gaat niet echt over drakentemmers maar over je eigen draak! Iedereen heeft een eigen draak. Nou geen echte draak, maar een draak in je hoofd. Iedereen heeft weleens een stemmetje in ze hoofd, maar dan een eng stemmetje. Dus zeg maar een angst. En die angst is je draak. In de voorstelling hadden ze bijvoorbeeld iemand die bang was om fouten te maken. En die draak zegt dan tegen je geen fout maken. Dus dat is je angst. Maar hoe kom je daarvan af? In de voorstelling speelden zongen en speelden de vijf spelers veel liedjes hierover als een rockband, met een drum, gitaren en een keyboard. Omdat ze allerlei drakengeluiden maakten en ook vuur leek het ook er echte draken waren. In de “Dood of je leven show” vertelden de spelers over hun angst. Ik vond het een mooi, fantasierijk verhaal en een voorstelling waar veel valt te zien!"

Maylin, 11 jaar, van de kinderjury Zapp Theaterprijs:

"Wat ik nou zo leuk vond aan de voorstelling JORIS EN DE DRAKENTEMMERS was dat ik ontdekt heb dat iedereen een eigen draak heeft en die draak fluistert heel veel dingen in je oor. Dus als jij gefluister hoort weet je dat jouw draak is geboren. Die draak in je hoofd beschermt je en zorgt ervoor dat je stoer bent en heel veel durft! In de voorstelling werden veel leuke liedjes gespeeld door de acteurs zelf. Ieder op een instrument, wat ze soms zelfs speciaal voor deze voorstelling geleerd hadden. Dat vond ik heel knap en leuk. De voorstelling begon met het vertellen en uitbeelden van het verhaal van Joris en de Draak. Daarna gingen ze vertellen over hun eigen draak en even later werd er een quiz gespeeld over hoeveel jij van jouw draak weet."

Mette, 8 jaar, van de kinderjury Zapp Theaterprijs:

"Vijf drakentemmers vertellen eerst wat een draak is en hoe je hem kunt vangen. Daarna vertellen ze over hun eigen draak en hoe die bij hen was gekomen. Het zijn eigenlijk gevoelsdraken die bij de drakentemmers zijn gekomen toen hen iets overkwam. Bij Lennart bijvoorbeeld kwam zijn draak
bij hem toen hij als jongetje met zijn ouders schelpen ging zoeken op het strand en ze overvallen werden door de opkomende vloed. Zijn draak leerde hem dat hij altijd moet opletten en goed om zich heen moet kijken. De drakentemmers zijn niet allemaal even blij met de draken. Want ze moeten precies doen wat draken zeggen en dat zorgt soms voor stress. Door de voorstelling ga je ook nadenken over je eigen draak.
In de voorstelling zit veel muziek. Die is erg mooi. De acteurs spelen zelf drum en elektrische gitaar en zingen ook nog eens heel mooi. Dat vind ik knap. De voorstelling wordt heel spannend gemaakt door geluid en licht waardoor het lijkt alsof de draak er echt aankomt. Ook vond ik het knap dat een van de acteurs, Folmer, heel goed boos kon spelen. Het zag er zo echt
uit dat ik dacht dat hij echt boos was.
Joris en de Drakentemmers is een leuke voorstelling omdat er veel muziek in zit en het spannend is en er goed wordt geacteerd."