Film Artist in School

Uniek artistiek onderzoek gedocumenteerd

08-11-2023
Wat zou er gebeuren als theatermakers structureel op een middelbare school aan de slag gaan? Zou dat het mentale welzijn van leerlingen kunnen verhogen? Het Laagland initieerde samen met theatermakers Anoek Oostermeijer en Mees Walter het project 'Artist in School' op het Graaf Huyn College in Geleen. De ervaringen van afgelopen schooljaar zijn recent gepresenteerd tijdens een live ‘Theater-Talk’. Deze presentatie is nu uitgebracht als film, zodat Artist in School breder kan worden gedeeld met professionals uit het onderwijs, welzijn en de culturele sector. Deze film is online te zien via onze website en op YouTube en Vimeo. 'Artist in School' is een samenwerking van Het Laagland met Graaf Huyn College, VIA ZUID (talentontwikkelingsorganisatie voor de professionele podiumkunsten in en vanuit Limburg) en lectoraat What Art Knows van Zuyd Hogeschool, mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de gemeente Sittard-Geleen en Fonds21.

Artist in School is voortgekomen uit ervaringen die Oostermeijer en Walter opdeden tijdens een eerdere klassenvoorstelling van Het Laagland in samenwerking met VIA ZUID. In 2021 maakten zij de voorstelling Our Life in Color, een nieuwe vorm van seksuele voorlichting voor middelbare scholieren gebaseerd op hun persoonlijke ervaringen. Het duo merkte tijdens de nagesprekken dat zowel leerlingen als personeel moeite hadden met praten over emoties. Door een jaar lang aanwezig te zijn op een middelbare school hoopten de theatermakers dit ongemak open te kunnen breken. Het Laagland vond in het Graaf Huyn College een school die dit artistiek onderzoek aandurfde en Artist in School startte in september van schooljaar 2022/2023. Walter: "We zochten naar een vorm om iedereen goed te kunnen bereiken. Toen we een plekje konden krijgen in de kopieerruimte bleek dit een gouden greep. We maakten er de 'Receptie van het Gevoel' van en zo raakten we dagelijks in gesprek met leerlingen en docenten. De onderwerpen die in die gesprekken naar boven kwamen, waren voor ons de basis om verschillende theatrale belevenissen en interventies te ontwikkelen."

Positieve impact

De interventies op het Graaf Huyn zorgden ervoor dat leerlingen en personeel anders naar elkaar en naar de school gingen kijken. Oostermeijer en Walter voegden met theater als taal een nieuwe werkwijze toe aan de bestaande, voornamelijk cognitieve middelen van ontdekken, leren en groeien die het onderwijs reeds kent. Met grote positieve impact, zowel op het welbevinden van personeel als leerlingen. Rector Roy Janssen: "'Artist in School' heeft ons de kracht van de school als gemeenschap doen ervaren. Met hun ontregelende creatieve en persoonlijke aanwezigheid hebben Anoek en Mees ons verder geholpen in het vormen van een hechtere gemeenschap, zodat leerlingen zich nog prettiger voelen op school. Het welbevinden van leerlingen is immers een randvoorwaarde om überhaupt aan leren toe te komen.”

Algemeen Laagland-directeur Simone Mager: “Naast impactvolle tourneevoorstellingen streven we als gezelschap in onze eigen regio ook naar maatschappelijke werking buiten het theater. Artist in School overtreft die ambitie op alle fronten. De eerste editie heeft dan ook direct opvolging gekregen: theatermakers Judith Westbroek en Rajja Iglesias Gomez zijn in september op Graaf Huyn gestart als de nieuwe Artist in School. Met deze film hopen we scholen en makers die ook met deze manier van theatermaken aan de slag willen op weg te helpen.”

Je bekijkt deze film via onze website en op YouTube en Vimeo.